Bornholms Højskole

Bornholms Højskole ligger midt i et af Danmarks smukkeste og mest fascinerende naturområder. Det indbyder til unikke muligheder for dagligt at koble undervisningen med den omgivende natur, de smukke strande og de hyggelige byer. På Bornholms Højskole har vi det hele lige her, det er ikke noget vi skal ud rejse for at finde !

Om skolen

Midt i Almindingen ligger Bornholms Højskole i en skøn blanding af skov, marker og klippeskær. Men sine flade røde og hvide bygninger kaster skolen lys og varme ud i naturen, og på skolens shelterplads med bålhytte kan du lade dig omslutte af den frodige natur i de fjernere dele af højskolens naturområder.

Med kun 10-15 km til strande, klippekyster og Bornholms smukke havnebyer, ligger højskolen centralt for hyggelige og spektakulære ture.

På Bornholms Højskole får du tid til dine fag, til dine mange nye kammerater, til at bruge dine fysiske kræfter, til eftertænksomhed, til sjov og hygge, til opfindsomhed og til naturen. Du får tid til fordybelse i leret, i glasset, billedkunsten, i sølvet, i kroppen, i jordbrugets bæredygtige iværksætteri og til at outdoors adventureliv.

Bornholms Højskole arbejder som en bæredygtig skole, der tager ansvar for miljø og klima på alle planer i videst muligt omfang. Du kan være med til at skubbe på udviklingen. Om foråret er vi med til at sætte unges stemme i spil på Folkemødet.

Har du lyst kan du komme på besøg , vi betaler turen  Kom og besøg os

Vores kernefag

Billedkunst
Glas
Keramik og Raku
Smykker
Bæredygtighed og økologi
Friluftsliv
Kajak og kano
Klatring. Rapelling
Outdoor
Krop og psyke

Fag og emner

LANGE OPHOLD (16 uger efterår el 24 uger forår):

På Bornholms Højskole kan du frit vælge mellem mere end 15 forskellige fag på kryds og tværs af de fire A-fags felter, som undervisningen er inddelt i. Ud over de fire felter har vi andre fag og kurser, samt interessefag, som oprettes efter elevønske.

KUNSTHÅNDVÆRK

Glas, keramik, smykker, billedkunst

KROP OG SIND

Psykologi, yoga, meditation, forståelse af nattens drømme, vandring med fordybelse – den hyggelige atmosfære på Bornholms Højskole og den charmerende natur danner rolige rammer for din fordybelse i livet.

OUTDOOR, FRILUFT OG ADVENTURE

Der findes ikke nogen bedre placering for en outdoor, adventure- og friluftslinje end her på Bornholm hvor vi selv har klipperne, havet og skovene. Vi har kajakker, mountainbikes, klatreudstyr og du kan rejse fra skolen med certifikat Kajak, Mountainbiking, Klatring og Stand up paddel, også som instruktør.

JORDFORBINDELSE

Er faget hvor du får jord under neglene, lærer om urter der kan sankes i skoven, bygger i træ og planter buske, og hvor du møder Bornholms livlige iværksætteri indenfor alternativt jordbrug og bæredygtige løsninger på snart sagt alt.

Læs også om alle de korte kurser

Praktiske informationer

Du kommer til at bo sammen med andre elever i huse eller på værelser. Højskolen byder på 41 enkeltværelser og 26 dobbeltværelser, heraf 11 dobbeltværelser med bad/toilet.

Skolen råder over følgende specialværksteder:

Skolen råder over et keramikværksted, et glasværksted, et smykkeværksted, et billedkunst atelier, grafikværksted, storkøkken, øvesal og et splinternyt musiklokale med mikserrum.

Sådan kommer du til og fra højskolen:

Du kan bestille færge inkl. bus på Kombardo eller tage Rute 700, som standser i Aakirkeby.

Du kan bestille flybilletter hos DAT.dk. Brug evt. Rejseplanen for transportmulighederne fra Rønne til højskolen eller hos  BAT vores lokale busselskab.

OBS: Elever på vores lange ophold bliver afhentet ved færgeterminalen i Rønne, lufthavnen eller i Aakirkeby.

Støtte:

Du kan søge om støtte i skolens Støtteforening når du er optaget. Det gør du ved at sende en mail til st@bornholmshojskole.dk

Du kan også søge Højskolestipendie hos FFD på : Højskolestipendie

Vi glæder os til at byde dig velkommen på Bornholm til et uforglemmeligt højskoleophold !

Vores aktuelle kurser

Korte kurser

Emnekurser, 23. juni - 29. juni, 1 uge
Emnekurser, 23. juni - 6. juli, 2 uger

Lange kurser

Skoletype

Bred almen højskole

Priser

Forår 2025: 1.895 kr. pr. uge ophold af 23 uger , indmeldelsesgebyr på 1500 kr. og 180 kr. pr. A-Fag pr.uge til materialer.

Efterår 2025: 1.895 kr. pr. uge ophold af 17 uger, indmeldelsesgebyr på 1500 kr. og 180kr. pr. A-Fag pr. uge til materialer.

Information om elevpladser

Elevpladser: 70

Højskolen har 41 enkeltværelser og 26 dobbeltværelser (11 med bad/toilet). Vores elevhold er typisk mellem 45-65 elever

Vores værkstedspladser er begrænset så derfor tilmeld dig i god tid for at sikre dig en plads !

Rejser

Vi tager på faglige inspirationsture, hvor indholdet afhænger af den linje, som du er på.

Forår og efterår tager vi på studietur, hvor du skal regne med en pris på henholdsvis 4.000,- og 1.800,- kr.

Kost

Ønskes der særlig kost (vegetarkost, allergier) sørger køkkenet efter aftale for den rigtige mad.

Konference- og udlejningsfaciliteter

Bornholms Højskole tilbyder unikke, historiske rammer og faciliteter til afholdelse af møder, kurser og konferencer.

Handicapfaciliteter

Teleslynge i foredragssal og spisesal. To dobbeltværelser med handicap toilet.

Kontakt højskolen

Bornholms Højskole