Idrætshøjskolen på Færøerne

Adventure er i centrum, men du kan også prøve kræfter med svømning, fodbold og fitness. Færøernes natur er omdrejningpunkt for mange af vores aktiviteter.

Om skolen

Idrætshøjskolen í Suðuroy er en højskole der ligger i Vági og har til formål at give unge værktøjer, oplevelser og kompetencer m.m. til at imødekomme livets udfordringer samt personlig udvikling.

Idrætshøjskolen arbejder for personlige udvikling, hvor der bliver taget udgangspunkt i hver enkelt elev. Dette bliver gjort både i form af undervisningsmetode og elevens niveau på de forskellige områder. Højskolen tilbyder undervisning indenfor idræt, Færøsk, Fysiologi, adventure teori, ådne timer, adventure. Der bliver lagt vægt på, at eleverne tager ansvar og bliver en aktiv del af alle funktioner på skolen. Skolen har også mulighed for at undervise i andre fag som fx kunst, musik m.m

Vores kernefag

Adventure
Fodbold
Kajak og kano
Klatring. Rapelling
Outdoor
Svømning
Naturen
Selvudvikling

Fag og emner

ADVENTURELINJEN

Adventurelinjen vikrer som hovedlinje hos alle eleverne. Det betyder ar alle har adventure samtidig. Linjen er meget spænnende hvor naturen er hovedscene. Adventurlinjen er for elever på alle nivauer, som ønsker opplevelser, udfordringer, spænding, træning og bare sommerfugler i maven.

TRÆNINGSLINJEN

Træningslinjen er tiltænkt dem, der ønsker at komme i en generel god form eller forbedre sig i specifikke disipliner. Derudover kan træningslinjen bruges som forberedelse til øvrige mål for eksempel polititest m.m.

FODBOLDLINJEN

Fodboldslinjen på Idrætshøjskolen på Færøerne handler om interesse, vilje og ihærdighed, med hendblik på det man vil opnå personligt inden for fodbolden.

SVØMMELINJEN

Svømmelinjen er en enestående mulighed for konkurance svømmere, samt nybegyndere, både for at blive hurtigere og bedre, samt lære at svømme.

FAGLIGE SKOLEFAG

Udover idrætslinjerne adventure, svømmning, fodbold og træning, bliver der også undervist i færøsk, idrætsteori og adventureteori. Undervisningen er mangesidig og omfavner både traditionelle og anderledes undervisningsformer.

Praktiske informationer

Alder: Højskolen er for unge, som har bestået 9.klasse eksamen eller tilsvarende alder. Ved efterårsopholder er eleverne typisk omkring 15-18 år gamle elever, mens forårsopholdet er 18 år +.

Beliggenhed: Vágur ligger meget godt i forhold til adventure og idræts anlæg. Hvor natturens muligheder er lige undenfor døren.

Faciliteter: Indendørs faciliteterne er super gode, med en 50 meter svømmesbassin (Pálshøll). Indendørs klatrevæg og fodboldbane (Marghøll) og den lokale idrætshal (VB Hallen). Og så er der Vágseiði, som er en naturperle, som giver os mulighed for alverdens udendørs adventure aktiviter som: bouldering, ruteklatring, cliff jumping, kajak m.m. Disse faciliteter ligger alle 3-5 min cykel afstand.

Kataloger

Hent højskolens kataloger

Katalog korte kurser

Skoletype

Idrætshøjskole

Priser

Langekurser: Prisen er 950,- kr om ugen, hvor undervisning, kost & logi, ture og adventure er inkluderet.

Kortekurser: Kan variere. Men ligger normalt omkring 5000,- for et uge.

Information om elevpladser

Elevpladser: 48

Rejser

Begge kurser: Der bliver rejst en del rundt på Færøerne, hvor eleverne kommer at opleve de forskellige øer.

Forårskurus: En uge skitur i Voss, Norge.

Efterårskursus: En uge i Alicante, Spanien.

Kontakt højskolen

Idrætshøjskolen på Færøerne