Den Grønne Højskole

Drømmer du om at udforske naturen og en mere bæredygtig måde at leve på? Vil du gerne lave mad af dét, du selv høster og tage på overlevelsesture og outdoor eventyr? Og kunne du tænke dig at udfordre dig selv og være en del af et fællesskab? Så kan 16 uger på Den Grønne Højskole på Færøerne være lige noget for dig. Læs mere på: gronihaskulin.fo

Om skolen

Den Grønne Højskole er forankret i naturen og ressourcerne omkring os. Omdrejningspunkter er bæredygtighed, selvstændighed og selvforsyning, fællesskab og personlig udvikling.

Vi udforsker naturen og dens ressourcer. Vi lærer om bæredygtig udnyttelse og udvikler vores evne til at leve og arbejde i harmoni med naturen. Vi øger den kollektive viden, udvider vores horisont og får mulighed for både at udfordre og udvikle vores individuelle holdninger og færdigheder.

Vi lærer ved at gøre, spørge og ved at fordybe os i teorien. Emner og undervisning er knyttet til årstiderne og dét, naturen og forholdene byder på.

Kurset afsluttes med et projekt, du selv sætter dit aftryk på.

Vi er en lille skole med et tæt fællesskab. Vi lever, lærer og arbejder sammen, og deler ansvaret for skolens daglige opgaver både inde og ude. Vi stræber efter et rummeligt miljø, som hver enkelt kan trives og vokse i - et fællesskab, der fremmer personlig udvikling og giver lyst til at forme og udvikle skolen.

Efterårskurset 2024 er en unik mulighed for dig, der er mellem 18 og 25 år. Tag med på rejsen mod en mere bæredygtig fremtid - og en dybere forståelse af os selv og vores verden.

skeid@gronihaskulin.fo

Vores kernefag

Adventure
Kajak og kano
Outdoor
Biologi
Bæredygtighed og økologi
Friluftsliv
Jagt og fiskeri
Naturen
Natur og Miljø
Madlavning

Fag og emner

Indhold og emner for Efterårskurset 2024

Norden

Vi undersøger kulturen i de forskellige nordiske lande, og vores fælles nordiske identitet og samhørighed. Vi dykker ned i historien og i dét, der kendetegner hvert enkelt land.

Mad og kundskab

Skolens udgangspunkt er lokale råvarer, som vi høster og fanger, forædler og tilbereder. Vi inddrager alle sanser, mens vi både lærer af det traditionelle håndværk og tester nye innovative metoder.

Selvforsyning / Natur / Livsstil

Vi udforsker selvforsyning og bæredygtighed, studerer natur og økosystemer og integrerer det i vores livsstil og ressourceforvaltning.

Friluftsliv, Jagt og Fiskeri, Outdoor og Adventure

Friluftslivet er en stor del af vores hverdag - vi høster, fisker og går på jagt. Det ekstraordinære søger vi i overlevelsesture og outdoor-eventyr.

Mangfoldighed

Mangfoldighed beriger fællesskabet og naturen. Vi udforsker vores respekt for forskelligheder og tager udfordringen op. Alt hvad vi gør, sigter mod at leve ~ frit, smukt, meningsfuldt, stærkt, levende, åndeligt, rigt, selvstændigt og bæredygtigt.

Praktiske informationer

Den Grønne Højskole ligger på øen Sandoy i bygden Sand. Der er gode busforbindelser til Tórshavn og videre rundt i landet.

Skolen har til huse i det fine gamle Ísansgarður. Her er nyt køkken og et stort fællesrum, hvor vi spiser og færdes sammen.

Ísansgarður har 2-mandsværelser og et enkelt 3-mandsværelse fordelt på 2 etager. Der bad og toilet på hver etage.

Rigsfællesskabets højskolestipendium: Er du fra Grønland eller Danmark og er du 18 - 25 år, kan du søge tilskud til kurset. Se mere om muligheden på: https://www.hojskolerne.dk/hoejskoler/nordiske-folkehoejskoler/rigsfaellesskabets-hoejskolestipendium

Vores aktuelle kurser

Lange kurser

Skoletype

Bred almen højskole

Ugeprisen på Den Grønne Højskole er 1.500kr.

Der vil være ekstrabetaling, hvis du f.eks. tager jagttegn.

Information om elevpladser

Elevpladser: 12

Den Grønne Højskole har 12 elevpladser.

Rejser

Vi tager på flere udflugter rundt om i landet.

Vi tager på overlevelsesture og overnatter i det fri.

Kost

Vi laver mad af dét, vi høster, fanger, skaffer - af lokale og/eller økologiske råvarer - og vi laver god mad. Du har stor indflydelse på menuen, og er du vegetar eller andet, kan det sagtens forenes. Men du er velkommen til at prøve det hele.

Børn med på lange kurser

Hvis du har et barn med på højskoleopholdet, er det muligt at søge om plads i den lokale børnehave.

For mere information skriv til skeid@gronihaskulin.fo.

Konference- og udlejningsfaciliteter

Højskolen har ingen udlejningsfaciliteter. Men det lokale forsamlingshus, Virkið, har fine lokaler og gode adgangsmuligheder.

Handicapfaciliteter

Aktuelt har højskolen ingen handicapvenlige faciliteter.

Undervisningssamarbejde

Den Grønne Højskole arbejder tæt sammen med foreningen VELTAN, som stiller sig til rådighed med undervisning og erfaringer.

Veltan er en græsrodsbevægelse, hvis formål er at udvide kendskabet til og erfaringerne med at dyrke grøntsager på Færøerne.

Der er netop ansat en svensk gartner til at styrke området. Projektet er faciliteret af den færøske stat.

Kontakt højskolen

Den Grønne Højskole