Olga Ravn

Hvad drømte du om at blive, inden du tog på højskole?

Jeg har altid godt kunne lide at skrive, så forfatter havde strejfet mig. Men jeg havde aldrig taget det helt seriøst, og jeg var faktisk meget i tvivl, om hvorvidt jeg overhovedet skulle vælge skrivelinjen på højskolen.

Det var rigtig grænseoverskidende for mig at sige til alle "jeg er sådan en, der skriver". Men jeg besluttede mig for at give det en chance og se, om jeg kunne udvikle mig. Så jeg tog på højskole for at prøve mig selv af, men også fordi jeg gerne ville opleve højskolelivet med alt, hvad det indebærer.

Fik højskoleopholdet dig til at ændre planerne?

Det fik mig ikke til at ændre mine planer, men det fik mig til at se markant anderledes på det at skrive. Før højskoleopholdet sad jeg meget alene og skrev og var hemmelighedsfuld om det, men på højskolen blev jeg kastet ind i et fællesskab, og pludselig blev skriveriet noget, der var mellem mennesker, og noget, vi talte om. Vi inspirerede hinanden og blev glade på hinandens vegne, når nogen skrev en fantastisk tekst.

Højskolen skabte rammerne for min udvikling, og højskolens værdier var grundlæggende for den. Værdierne, der handler om ikke nødvendigvis at være bedst og komme først, men om at fællesskabet er vigtigt, og at alle kan være en del af fællesskabet.

Det er enormt vigtigt for det kreative arbejde, at det ikke er så produktorienteret. At man bor på en skole med et fællesskab, og at der bliver opbygget en glæde og lyst til at arbejde kreativt. Det handler om at udvikle sig sammen mere end at udvikle sig individuelt, og det er helt vildt godt for ens kunstneriske arbejde, men også for at danne et godt menneske. Det er jeg enormt glad for at have fået med mig.

Hvad betød højskoleopholdet for dig?

Det var et fantastisk ophold, og det betød, at jeg pludselig var tryg ved at skrive. Jeg var også mindre optaget af at imponere folk med mine tekster, og jeg fik en stærkere fornemmelse af, hvad jeg selv ville. Det kan være svært at lukke andres meninger ude, men efter opholdet kunne jeg tydeligere mærke mig selv.

Hvad var det bedste ved opholdet?

En særlig oplevelse husker jeg tydeligt. Det var en helt almindelig onsdag formiddag, hvor vores lærer sluttede et undervisningsprojekt om et forfatterskab af med et kæmpe krebsegilde midt i timen. Her lærte vi at røre den perfekte hjemmelavede mayonnaise - og det var bare en del af undervisningen - og lige der gav det perfekt mening. At liv og kunst hele tiden glider ind og ud af hinanden og at kunne sidde og skrive, mens man spiser krebs i et klasselokale.

I det hele taget var det fedt at få lov at lege. Det kan forløse noget i folk, at det ikke altid skal handle om at producere noget genialt, men at det nogle gange bare skal handle om at have det sjovt.

Hvorfor vil du anbefale andre at tage på højskole?

Mange unge er stressede og bebrejder sig selv hver gang, der er noget, der ikke lykkes. På højskolen lærer man at mærke efter og sige fra. Det er et sted, hvor man lærer, at det er ok ikke at løbe hurtigt hele tiden.

Flere og flere dropper ud af videregående uddannelser, og jeg tror, det har noget at gøre med, at de ikke har en fornemmelse af, hvilken vej de vil gå. Der kan højskolen være en hjælpende hånd til at finde vej til ens egne ønsker fremfor, hvad andre vil have en til at gøre.

Hvad er en højskole?

Hvis du ikke helt har styr på hvad der gør en højskole til en højskole, så har vi et svar.

Få svar: hvad er en højskole

Find højskolekursus

Find et højskoleophold, der passer til dig. Vælg mellem 75 højskoler og over 200 fag.

Søg kurser