Højskolen 2019 - find dig i fællesskabet

I anledning af højskolernes 175-års jubilæum i 2019 – får FFD produceret en film, som læner sig ind i en lang tradition med højskolefilm, som viser et danmarksbillede og et portræt af en generation af højskoleelever.

Hvordan skabes højskoleånden?

Jubilæumsfilmen er optaget på tre typer af højskoler, og viser på ca. 20-30 minutter, hvorledes et fællesskab konstitueres.

Når man har været på højskole, så ved man, hvad det med ”højskoleånd” betyder. Man taler anderledes på en højskole; man behandler hinanden anderledes; man gør ting, man ellers ikke ville. Der er mere kærlighed. Konflikter står hurtigt skarpere. Alt føles anderledes.

Hvorfor ”fællesskabet” som ramme for filmens indhold?

De færreste vil nok sige, at de synes at de selv eller samfundet generelt har for meget velfungerende fællesskab. Modsat, er der nok en del, der kan savne, at være del af et sundt sammenhold.

Der vil være fascinationskraft i at finde ud af, hvad det dog er, der sker på de højskoler, siden det er så godt at være der. Filmen vil også have intern interesse højskolerne imellem, fordi man vil kunne se andre skolernes overvejelser og praksis.

Filmen skal give en fornemmelse af den glæde og nærhed, der er på højskolerne. Men den skal også give publikum mod på selv at skabe fællesskaber i eget liv, ved at vise hvordan man gør.

Se filmen

Filmen blev vist første gang på FFD’s årsmøde d. 4. maj, men nu kan du se den her: