Nicklas blev optaget på drømmeuddannelsen efter en tur på højskole

Nogle gange er et højskoleophold dét, der skal til for at kunne realisere sine drømme om en fremtidig uddannelsesvej. Sådan var det for Nicklas, der er i dag er lige dér, hvor han gerne vil være.

I slutningen af 2018 blev 22-årige Nicklas Johnsen færdiguddannet fra Social- og Sundhedsskolen (SOSU), men årene op til havde været præget af lidt usikkerhed omkring, hvorvidt det kunne lade sig gøre.

Nicklas gik på efterskole i både 9. og 10. klasse, men måtte afbryde det sidste år pga. et privat anliggende. Efterfølgende tog han grundforløbet på SOSU-skolen med henblik på at søge ind på Pædagogisk assisten-uddannelsen (PAU). Desværre kom han ikke ind, da han manglende erfaring, og det såede tvivl om, hvordan han skulle komme videre med sin uddannelse:

"Jeg fik tilbuddet om højskole for at blive mere klar over, hvad jeg skulle. Før havde jeg tænkt, at jeg skulle på VUC, men da jeg havde besøgt højskolen, kunne jeg mærke, at det var lige mig," fortæller Nicklas.

I 2015 startede han derfor på Nordjyllands Idrætshøjskole (NIH) uden helt at vide, hvad der ventede ham:

"Før jeg tog afsted var jeg lidt bekymret, for jeg havde ikke kendskab til højskoler, og hvad det egentlig gik ud på," siger han.

Fællesskab og internationalt udsyn

På højskolen var det især mødet med de internationale elever, der gjorde indtryk på Nicklas og gjorde ham til en del af et fællesskab, han ikke havde prøvet før:

"Vi havde et socialt fællesskab alle sammen. Jeg var mest sammen med de internationale elever, så jeg fik blandt andet bekendtskaber fra guatemala, costa rica mm."

På den faglige front valgte han fag som sundhed, adventure og triatlon, og måske var højskoleopholdet og hans fagvalg med til at kvalificere hans profil til sin fremtidige uddannelse.

For da Nicklas sendte sin kvote 2-ansøgning til PAU igen, blev han optaget. I dag er han færdiguddannet fra SOSU-skolen og arbejder som pædagog og med udviklingshæmmede:

"Selvom jeg havde en idé om mine faglige interesser, blev jeg mere klar til at skulle starte på en længere uddannelse, efter jeg havde været på højskole," fortæller Nicklas.

Anbefaler højskolen til andre

Mødet med højskolen har også fået Nicklas til at sende budskabet videre:

"Jeg anbefalede højskolen til en af mine kammerater, som heller ikke vidste, hvad han ville, så jeg tænkte, at det også kunne blive det helt rigtige for ham."

Og det var det. Nicklas har flere gange besøgt sin ven på NIH og sammen har de fået en masse nye relationer derigennem.