Jaruplund Højskole

Jaruplund Højskole - en højskole med traditioner og ambitioner. Jaruplund Højskole ligger i Tyskland ganske tæt på Flensborg. Vi er en dansksproget højskole med europæisk udsyn lige midt i det historisk nærværende Sydslesvig. På både lange og korte kurser vil du møde en særlig hjemlighed og fornemme vores rødder i det danske mindretal.

Det lange ophold: "Minority Changemaker Programme"

I samarbejde med Grænseforeningnen tilbyder vi et 13 ugers ophold med et ambitiøst fokus på mindretal i Europa og muligheder for at gøre en forskel. Målgruppen er unge med rødder i europæiske mindretal eller med interesse for europæiske vinkler, politik, samfundforhold, identitet, kommunikation og internationalt udsyn.

Undervisnings- og fællessprog er engelsk.

Se program, fag og meget mere på www.jaruplund.com

Korte kurser

Vores mange korte kurser spænder vidt i temaer, men har alle et fælles ståsted i formidlingen af historie og fortællinger om mindretallene i grænseområdet. Du har muligheder for at opleve historie, natur, kunst og kultur i et bredt tilbud fra vandre- og cykelkurser, operakurser med forestillinger i Flensborg, Lübeck, Hamborg eller andre tyske scener, temaer om vadehavet, kanaler og vandveje, rejsekurser og meget mere.

Se hele programmet på www.jaruplund.com

Vores kernefag

Demokrati
Internationale forhold
Samfund
Filosofi

Fag og emner

"Minority Changemaker Programme" (MCP)

Her er der fokus på fag som historie, politik og samfundforhold i Europa og verden.

Valgfag: Kunst, musik, filosofi, madkultur, lav dit eget brætspil, mm

Der vil være ekskursioner til bl.a. Slesvig og vikingernes Hedeby, Hamborg, Århus og vestkysten på både den danske og tyske side af grænsen.

Studietur til Sydtirol og deltagelse i Folkemødet på Bornholm

Se program og fag på www.jaruplund.com

Praktiske informationer

Jaruplund Højskole en dansk højskole

Jaruplund ligger i dejlige omgivelser ved sø med naturen tæt på.

Vi har nyrenoverede værelser med bad og toilet, fitneslokale, sauna, biograf, musik og kunstlokaler samt moderne undervisningslokaler - frit internet over hele skolen

Flensborg centrum kan du nå på 20 minutters cykeltur

Tilskud fra stat og kommune svarer til reglerne for andre danske højskoler.

Vores aktuelle kurser

Korte kurser

Emnekurser, 1. maj - 7. maj, 1 uge
Emnekurser, 3. juni - 9. juni, 1 uge
Emnekurser, 10. juni - 16. juni, 1 uge

Skoletype

Bred almen højskole

Information om elevpladser

Elevpladser: 51

Børn med på lange kurser

Ring og hør nærmere.

Konference- og udlejningsfaciliteter

51 dobbelt- og enkeltværelser. Alle moderne hjælpemidler. Computerlokale med internetadgang.

Handicapfaciliteter

Teleslynge. Handicapværelser.