Roskilde Festival Højskole

Roskilde Festival Højskole tager det bedste fra den danske højskoletradition og kombinerer det med Roskilde Festivals erfaringer inden for eventproduktion, projektledelse og kulturelle fællesskaber. Hovedfag i musik, ledelse, design, lyd & lys, film, kunst.

Om skolen

Vil du være med til at bygge fællesskaber med et højskoleophold på Roskilde Festival Højskole?

Højskole på Sjælland

Roskilde Festival Højskoler ligger i en ny kreativ bydel, tæt på Roskilde Festival, tæt på naturen og midt på Sjælland kun 30 km fra København.

Tag et højskoleophold på 3 – 10 måneder og vælg mellem mere end 35 fag.

Musik, ledelse, design, lyd & lys, film og kunst

Roskilde Festival Højskole er et frirum, hvor du kan engagere dig i det du brænder allermest for, og hvor du kan afprøve dine talenter og forfølge dine drømme - sammen med andre.

Vi kaster os ud i virkeligheden og skaber indhold, rum og rammer til vores egne kulturelle begivenheder - på skolen, i lokalområdet eller i samarbejde med kulturelle aktører som for eksempel Roskilde Festival.

Vores kernefag

Arkitektur
Design
Bæredygtighed og økologi
Ledelse
Medier
Lys og lyd
Sangskrivning

Fag og emner

Hovedfag

Musik - Fordyb dig i en verden af musik og styrk din musikalske profil som musiker, sangskriver og producer.

Ledelse - Bliv en dygtig leder med fokus på kultur, events, fællesskab og frivillige samtidig med at du finder dit personlige lederskab.

Design - Brug dine kreative evner og prøv kræfter med håndværksfag samtidig med at du lærer om design, materialer, produkter

Lyd & lys - Træd ind i en verden af lyd og lys og prøv kræfter med at planlægge og gennemføre lyd- og lysteknisk produktioner som en del af et fagligt team i kunstnerisk samarbejde med artister m.fl.

Film - Arbejd med dit personlige filmisk udtryk, og få redskaberne til at skabe film og oplevelser med levende billeder og lyd.

Kunst - Udvikl dine kunstneriske evner og profil. Frembring dine egne kunstværker og eksperimentér med forskellige kunstneriske metoder og stilarter som maleri, skulptur, videokunst, fotografi, installation, performange, lyd ect.

Valgfag

Vælg mellem spændende, udviklende valgfag i iværksætteri, grøn sceneliveproduktionvisualsmusic management, lydproduktion, affald og designkeramiktryk, identitetresonans og meget mere.

Se oversigt over alle valgfag

Praktiske informationer

Et ophold på vores højskole byder også på ugentlige fællestimer med aktuelt indhold, debatter, talks, koncerter, fester, film- og caféaftener, studietur, fællesspisning, fællessang og en masse nye venner.

Se skemaet

Skema for Roskilde Festival Højskole

Musik og kultur er centrale omdrejningspunkter på skolen, som både byder på morgensang, klassikerdyrkelse og kunstoplevelser.

Højskoleophold på 3 - 10 måneder

Du kan i efteråret eller i foråret. Fagudbuddet varierer lidt fra forår til efterår.

• Nye elevværelser, værksteder, faglokaler og fællesrum
  • Placering midt i den kreative og musiske bydel Musicon
  • Tæt på festivalpladsen, Roskilde Fjord og København
  • Tæt samarbejde med Roskilde Festival og andre aktører i lokalområdet

Den nybyggede skole ligger centralt i den kreative bydel Musicon, som danner rammerne for kunst, musik, streetkultur og iværksætteri i samarbejde mellem forskellige aktører. Roskilde Festival Højskole er den første nybyggede almene højskole i 50 år.

☕️ Kom indenfor

På RoFH vil vi vildt gerne invitere dig på besøg. Ring til os på +45 3132 5321 eller book en rundvisning her.

🔥 Få tilsendt brochure

Klik her og bestil materiale og se mulighederne for et helt særligt højskoleophold på 3 - 10 måneder.

Vores aktuelle kurser

Korte kurser

Emnekurser, 14. juli - 20. juli, 1 uge

Lange kurser

Skoletype

Bred almen højskole

Priser

På Roskilde Festival Højskole bor man enten i to- eller tremandsværelser i de nybyggede elevboliger. Det er også muligt at tilkøbe eneværelse. Alle måltider, events, festivaler og studietur i efteråret er inkluderet.

Læs om priser og kurser.

Information om elevpladser

Elevpladser: 110

Der er plads til 110 elever på Roskilde Festival Højskole. Eleverne bor i bogruppefællesskaber af cirka 16 på hver etage blandet på tværs af køn og hovedfag. Der er handicapvenlige forhold.

Rejser

Studierejse med blik for klima og miljø

Studieturen ligger i efteråret og er inkluderet i prisen. Det vigtigt for os at rejsen er gjort så bæredygtig som muligt, hvilket betyder at vi holder os til lands og vands - og ikke i luften.

Kost

Vores køkken er økologisk, vi bruger altid friske råvarer og vores dygtige køkkenpersonale laver det meste fra bunden. Vi har fokus på en mangfoldig og bæredygtig madkultur og bestræber os på at undgå madspild.

Vi imødekommer dine særlige diæter.

Handicapfaciliteter

Roskilde Festival Højskole er en nybygget højskole med handicapfaciliteter. Kontakt os for at høre hvordan vi kan skabe de bedste rammer for dig. Vi er altid interesseret i at forbedre vores tilgængelighed.

Undervisningssamarbejde

Vi har meget fokus på at samarbejde med både lokale og nationale aktører.  Roskilde Festival er en stor samarbejdspartner hvor vi laver Grasp i efteråret og Roskilde Festival i foråret. Derudover samarbejder vi med typer som Talk Town, Spot Festival, Gimle, Ragnarock, DR og flere kommer løbende til. Derudover er kaffen fra det lokale kafferisteri og på det lokale bryggeri kan du smage en "RoFHling"

Kontakt højskolen

Roskilde Festival Højskole