Testrup Højskole

Musik | Kunst | Teater | Filosofi | Skrivelinje og over 20 valgfag. Vi får ofte at vide, at vi skal være forandringsparate. Men evnen til at forundres har lige så stor værdi. Lige meget hvilken af vores linjer du vælger, håber vi, at Testrup Højskole vil være med til at åbne dine øjne for, hvor forunderligt livet og verden er.

Om skolen

MUSIK | KUNST | TEATER | FILOSOFI | SKRIVELINJE

Testrup Højskole ligger i en lille landsby uden for Århus, og vi gør flittigt brug af de kulturtilbud, Århus har at byde på – både i undervisningen og i fritiden. Skolen blev oprettet i 1866 efter inspiration fra N.F.S. Grundtvig.

Lige fra begyndelsen har skolen lagt vægt på at kombinere en højtkvalificeret faglig undervisning med den atmosfære af hjemlighed, der skaber grobunden for et ordentligt højskoleliv. På skolens lange kurser lægger vi særligt vægt på skolens fem linjefag: Teater, Kunst, Musik, Filosofi og Skriv.

Vi er ambitiøse med vores fag, og vi sørger for, at der er tid og rum til at fordybe sig i dem. Alle linjefag og alle valgfag er gennemgående, og lærerne er knivskarpe og dedikerede. Linjefagene har en høj prioritet med både linjefagsuge og afslutningsprojekt, hvor vi rydder kalenderen og knokler igennem med fede præsentationer: koncerter, forestillinger, bogudgivelser og udstillinger.

Vi spiser god mad, drikker spandevis af kaffe og te dagen igennem, og vi er så mange, at vi ikke kan undgå at komme hinanden ved.

Vores kernefag

Billedkunst
Fotografi
Keramik og Raku
Filosofi
Litteratur
Skriveværksted
Musik
Sangskrivning
Skuespil
Teater

Fag og emner

Musik

Sammenspil og sangskrivning. Dertil kommer workhops indenfor sangskrivning, improvisation, studieteknik, sangteknik med mere.

Teater

Vi eksperimenterer, undersøger og stiller spørgsmålstegn ved indgroede opfattelser af, hvad teater og performance er og finder nye veje ind til kernen af teatret.

Kunst

Du får kyndig vejledning i forskellige kunstarter, så du kan udforske de mange teknikker indenfor hoveddisciplinerne oliemaling, foto, tegning og keramik.

Filosofi

På filosofilinjen får du ikke en traditionel gennemgang af filosofihistorien fra A til Z. Men du får muligheden for at vælge mellem forskellige filosoffer og emner.

Skriv

Vi forsøger at skubbe dig i nye retninger, så teksterne bliver ved med at overraske både dig selv og os. Du vil få mange forskellige skriveøvelser og blive ansporet til at folde dine idéer ud, konkretisere, komprimere, skrive om, skrive videre og gentænke det, du troede, du havde gang i.

Valgfag

Vi har over 20 valgfag, bl.a. keramik, foto, litteratur, livsfilosofi, dans og kor.

Dertil kommer naturligvis foredrag, fællestimer, koncerter, teaterture, kulturcaféaftener, fester m.m.

Du sammensætter selv dit højskoleophold med et linjefag og 3 valgfag.

Praktiske informationer

Indkvartering

Alle værelserne er fuldt moderniserede med gode toilet- og badeforhold. Det almindeligste er indkvartering på 3-sengsværelse, men skolen råder også over et mindre antal dobbeltværelser og eneværelser. Eleverne bor sammen i husgrupper på 13-21 personer.

Værkstedsaften

Det er vores holdning, at højskole er noget, der foregår hele tiden, og alle på skolen, både eleverne og de ansatte, engagerer sig i det. Vores musiklokaler og værksteder er åbne hele aftenen og i weekenden, og mange elever bruger en stor del af deres fritid i Musikhuset, i Keramik eller i Mørkekammeret.

Arrangementer

Tre gange ugentligt er der fællestime for alle skolens elever. Det kan være foredrag, koncerter, teaterforestillinger, oplæsninger eller andet.

Det daglige brød

Mennesket lever ikke af brød alene. Men alligevel: De daglige måltider er en vigtig del af højskolelivet. Vi lægger vægt på at tilberede sunde, velsmagende og varierede måltider. Vi bruger altid friske råvarer, der som en selvfølge er økologiske – så vidt det er praktisk muligt. Der er naturligvis altid et specielt tilbud til vegetarerne. Og brødet – det bager vi selv.

Læs mere om Testrup højskole

Skoletype

Bred almen højskole

Priser

Priserne er totalpriser, der dækker mad, undervisning, fællesaktiviteter på skolen og udflugter. Statstilskud til nedbringelse af elevbetalingen er fratrukket.

Betalingen af dit højskoleophold falder i rater.

Se oversigt over priser her

Information om elevpladser

Elevpladser: 131

På Testrup Højskole har vi plads til 131 elever. Vi har enkelte pladser til udlændinge, pitstoppere og elever med UU-plan. Det er muligt at bo på enkelt- (få pladser), dobbelt- eller tresengsværelse.

Rejser

I løbet af dit ophold tager vi sammen på en uges studietur til Berlin – Europas førende kulturby. Desuden kan Berlin nås med bus – på Testrup Højskole flyver vi ikke.

Handicapfaciliteter

Skolen råder over enkelte handicapvenlige værelser.
Teleslynge i foredragssal og koncertsal. Kontakt højskolen.

Kontakt højskolen

Testrup Højskole