Kvindfolkemødet gentager succesen i 2017

Udgivet 19-12-2016

Ligesom de to forgangne år inviterer Højskolen Marielyst til Kvindfolkemøde i 2017 - denne gang under titlen 'Kvinder og magt'.

Kvindfolkelmødet

Kvindfolkemødet gentager succesen i 2017

Igen i 2017 inviterer Højskolen Marielyst til Kvindfolkemødet i ugerne omkring Grundlovsdag. Ligesom i 2015 og 2016 finder arrangementet sted på højskolen - denne gang under titlen "Kvinder og magt," og skolen stiller blandt andet spørgsmålene: hvor har kvinder adgang til magt, og hvor har de ikke?

På de forgangne Kvindfolkemøder har flere markante kvinder deltaget med foredrag; herunder blandt andet bestyrelsesformand i Trygfonden Stine Bosse, skuespiller Ellen Hillingsøe og EU-kommisær Margrethe Vestager, og igen i år, kan de deltagende forvente et ambitiøst taler- og foredragsprogram.

Gratis at deltage

Alle foredrag og fag under Kvindfolkemødet er gratis og åbent for alle, der har lyst til at deltage - mænd som kvinder, og højskoleforstander og medarrangør Mette Grønnegaard håber, at højskolen igen i år kan trække både lokalbefolkningen, sommerhusfolket og folk fra resten af landet til.

Ikke en ny kvindelejer

Idéen til Kvindfolkemødet fik højskolen, da Danmark i 2015 kunne fejre 100 års jubilæum for kvinders valgret.

"Vi tænkte, at hvis ikke vi skulle markere det, hvem skulle så? Vi er en seniorhøjskole, og mange af vores kursister har i en eller anden grad haft ligestillingskampen inde på livet - om ikke andet igennem deres mødre og bedstemødre," siger Mette Grønnegaard, og understreger at arrangementet ikke er en ny kvindelejer, som man kender dem fra 70'erne.

"Vi vil gerne anskue ligestillingskampen på en anden måde, og i år er vores fokus på kvinder og magt. Det er stadig nødvendigt at have fokus på, for der er stadig problemer med meget få kvinder i politiske udvalg og bestyrelser," siger Mette Grønnegaard.

Folkeoplysning i fokus

Folkelig oplysning er et af højskolernes 3 kernebegreber. Vi sætter fokus på de 15 projekter, der har fået penge af folkeoplysningspuljen i 2016.

Se flere folkeoplysningsprojekter