Krabbesholm Højskole har skabt ny litteraturfestival

Udgivet 18-11-2016

Højskoleelever fra Krabbesholm Højskole har skabt en festival, der udfordrer litteraturens klassiske form.

Ny litteraturfestival var en succes

Med over 300 gæster og et ambitiøst program løb Krabbesholm Litteraturfestival succesfuldt af stablen for første gang i oktober 2016. Det er højskoleelever fra Krabbesholm Højskoles nyopstartede litteraturlinje, der har opfundet, udviklet og arrangeret festivallen med en ambition om at udfordre litteraturens klassiske form ved at transformere den igennem andre kunstarter og udtryksformer som fotografi, lyd, grafisk design, video m.fl.

Lokalsamfundet engageret

Højskolen vil med festivallen brede det litterære perspektiv ud til lokalsamfundet i Skiveegnen for dermed at indgå i dialog om de væsentlige livsspørgssmål, litteraturen berører.

Et elevstyret projekt

"Det gør mig stolt, at projektet har været elevstyret hele vejen igennem. Jeg er meget rørt over, at det kunne lade sig gøre." siger Kurt Finsten, der er forstander på Krabbesholm Højskole.

Han håber, at festivallen vil fortsætte næste år, men understreger også, at hvis det skal lykkedes, er det de nye litteraturelever, der skal have interessen for projektet og tage ejerskabet.

"Jeg vil opfordre andre højskoleelever til at prøve deres idéer af og føre dem ud i livet. Vores elever har lært utrolig meget om samarbejde, at udbrede en idé og projektstyring," siger Kurt Finsten.

Folkeoplysning i fokus

Folkelig oplysning er et af højskolernes 3 kernebegreber. Vi sætter fokus på de 21 projekter, der har fået penge af folkeoplysningspuljen i 2016.