Vi søger unge med flygtningebaggrund

Udgivet 26-06-2017

EFTERLYSNING:
Højskolerne søger unge med flygtningebaggrund, der vil fortælle personlige historier.

Flygtninge på højskole

EFTERLYSNING:

Til et nyt debat- og oplysningstiltag initieret af Folkehøjskolernes Forening søges unge som:

• Er under 30 år (gerne under 25)
  • Selv har flygtningebaggrund eller er efterkommere af forældre, der er kommet til Danmark som flygtninge
  • Mestrer dansk eller engelsk
  • Har en personlig historie som de har lyst til at arbejde med, så den bliver til en stærk, mundtlig fortælling.
  • Har lyst til og mod på at fortælle live for et publikum
  • Kan afsætte tid til at deltage i et mindre undervisnings-/træningsforløb i oktober 2017 samt 2-3 fortælleaftener i løbet af vinteren 2017/ foråret 2018.

Projektet kort

En række unge med flygtningebaggrund/ efterkommere af flygtninge bliver gennem et undervisningsforløb i efteråret 2017 klædt på til at fortælle personlige historier, der kan være med til at nuancere flygtninge- og integrationsdebatten i Danmark.

Fortællingerne bliver fortalt live på en scene for et større publikum og optaget samme aften for derefter at komme endnu flere til gode i form af podcasts. Inspireret af det amerikanske succeskoncept The Moth er det personlige fortællinger, de ’ualmindelige historier fortalt af almindelige mennesker’, og det levende ord, der er kernen i projektet.

Projektet er tænkt som et pilotprojekt, der skal danne grundlag for et større projekt, som skal være med til at underbygge højskolernes hovedsigte om livsoplysning, folkelig oplysning og demokratisk dannelse ved at give unge en stemme med udgangspunkt i deres personlige fortællinger om de emner, der ligger dem mest på sinde.

Kender du en?

Kender du et ungt menneske under 30 år (gerne under 25 år), for hvem det kunne være relevant? Så send endelig en mail til Evelina Gold eller opfordr vedkommende til at skrive til os på eg@ffd.dk.

På forhånd mange tak for hjælpen!