68-årige Anna Sofie er på højskole med de unge

Udgivet 24-04-2018

Sidste år vandt Anna Sofie Pedersen et gavekort på 20.000 kr. til et højskoleophold. I dag er hun over halvvejs i sit 5 måneder lange kursus på Vestjyllands Højskole, hvor hun prøver kræfter med alt fra tango til korsang.

Det lå ikke i kortene, at Anna Sofie skulle på højskole igen, da hun sidste år blev den heldige vinder af et gavekort på 20.000 kr., som Folkehøjskolernes Forening udloddede i forbindelse med Højskolernes Dag. "Nu glæder jeg mig til at komme på højskole, og jeg kan jo vælge et længere kursus med det flotte tilskud", sagde hun dengang.

Og det gjorde hun alvor af. I vinters startede hun nemlig på Vestjyllands Højskole, hvor hun er i gang med et 5 måneders kursus med fokus på sang, dans og eksistensfag.

På højskole med ungdommen

Blandt eleverne på holdet er kun tre over 30 år, hvilket har givet anledning til et noget anderledes højskoleophold, end hvad Anna Sofie havde forventet: "Det har været spændende og meget livligt at være sammen med så mange unge mennesker,” fortæller Anna Sofie, selvom hun nok havde tøvet en ekstra gang, hvis hun havde kendt til elevsammensætningen på forhånd, uddyber hun.

Generationsskellet understreger, at højskolen rummer nogle universelle værdier, som både unge og ældre kan få udbytte af.

Aldersforskellen er ikke noget stort problem. Jeg synes sådan set, at jeg møder stor respekt fra de unge – de synes, det er sejt, at jeg er taget afsted. Og så er der alligevel mange ting, man godt kan dele. Mange almene spørgsmål i tilværelsen kan man snakke med om, uanset om man er 20 eller 65.

Anna Sofie Pedersen

Alligevel medfører aldersforskellen nogle sjove episoder både fagligt og socialt, fortæller Anna Sofie, som griner, mens hun siger, at hun "godt kan komme til at bruge nogle ord, de unge ikke forstår." Men vid og livserfaring er i høj kurs hos den yngre generation, som synes, det er sejt at have en højskoleveninde på 68.

Gode minder med hjem

Foruden undervisningen i flere kreative fag, har Anna Sofie nydt at være en del af livet på højskolen med alt, hvad det indebærer af morgensamlinger, undervisning og samvær:

Jeg tager rigtig mange gode minder med hjem. - Og fornøjelsen ved at være sammen med andre mennesker og betydningen af det. Når jeg vender tilbage, vil jeg vil være bedre til at opsøge andre mennesker, for jeg bor jo alene til hverdag.

Anna Sofie Pedersen

Anna Sofie kæmper i perioder med depression, og derfor var det at komme afsted på højskole i sig selv en bedrift, som hun er stolt af. Siden hun startede i vinters, har hun ikke været syg, og hverdagen på højskolen har derfor haft en positiv effekt i flere henseender, mener hun.

”Hvis man overvejer at tage på højskole, så skal man ikke betænke sig. Det skal man absolut give sig selv lov til. Og så skal man have et eneværelse,” slutter hun og henviser til aktivitetsniveauet på højskolen, der somme tider kræver, at man kan trække sig og få lidt ro.

Deltag i konkurrencen om et gavekort

Overvejer du selv at tage på højskole? Så benyt dig af chancen for at besøge en højskole. Hvis du booker et besøg, deltager du samtidig i lodtrækningen om et højskoleophold.

Læs mere om konkurrencen her