Vild med højskolehistorie?

Udgivet 24-02-2018

Højskolehistorisk forening er en af over 60 stande på året historiemesse i Øksnehallen i København. Det er 10.-11. marts. Hør om immateriel kulturarv, fællessang, folkeoplysning og vindmølleeventyret fra et højskoleperspektiv.

Historiemessen i Øksnehallen

Højskolehistorisk Forening igen i år med på messen ”Historiske Dage” i Øksnehallen i København, lørdag og søndag den 10.-11. marts.

Denne gang får vi en endnu større stand og byder på flere forskellige aktiviteter. Vi er med allerede fra kulturborgmester Nico Grünfelds officielle åbning, hvor det tidlige publikum får mulighed for at synge fra Højskolesangbogen.

Siger Lars Thokild Bjørn, næstformand i www.hojskolehistorie.dk

Se messens trailer for 2018:

Det kan du opleve hos højskolehistorikerne

Folkehøjskolen som en fælles, immateriel kulturarv

På Grøn Scene kan man lørdag høre idehistoriker og mangeårig forstander på Testrup Højskole Jørgen Carlsen fortælle om folkehøjskolen som en fælles, immateriel kulturarv.

Fællessang

Søndag morgen er der korsang ved indgangen kl. 9.30 og kl. 10.20 inviteres alle til at synge fra Højskolesangbogen igen.

Verdens bedste samfund gennem folkeoplysning

Om eftermiddagen får vi historien om, hvordan Danmark, Norge og Sverige skabte nogle af verdens bedste samfund gennem folkeoplysning, og om hvilket ansvar der følger.

Forfatter og filosof Lene Rachel Andersen præsenterer sin nye bog ”The Nordic Secret” på Grøn Scene.

Vindmølleeventyret fra et højskoleperspektiv

Endelig har foreningen – ligeledes søndag – arrangeret et oplæg om det danske vindmølleeventyr. Mange danske højskoler var aktive i den grønne bevægelse, som opstod i slutningen af 1970’erne, og fik på den vis stor betydning for den danske vindmølleudvikling. Forfatter og museumsinspektør på Energimuseet Flemming Petersen fortæller om, hvordan vindmøllehistorien spejler sig i den brede Danmarkshistorie på Rød Scene.

Læs mere om Historiemessen på historiske-dage.dk

Meld dig ind i Facebookgruppen

Hvis du er mere interesseret i højskolernes historie, kan du melde dig ind i f

Højskolehistorisk forenings Facebookgruppe