Møder på tværs af generationer - Højskoleambassadører satte Svendborg i bevægelse

Udgivet 23-10-2018

"Jeg tror, vi skabte plads til folks indre legebarn." Sådan fortæller Jens-Ole, der som højskoleambassadør arrangerede leg og kreative aktiviteter for folk i alle aldre - i Svendborg. I dette interview kan du læse om hans oplevelse med at skabe møder på tværs af generationer gennem leg.

Jens-Ole Poulsen, højskoleambassadør

Hvad gik jeres projekt ud på?

Vores idé var at skabe et åbent rum hvor krop, sind og bevægelse kunne være til stede. Det skulle være sjovt for alle aldre og der skulle være både bevægelse, leg og så nogle kreative aktiviteter. Vi afholdt arrangementet i Svendborg på en stor åben plads. Svendborg er et aktivt sted, så vi håbede at folk ville være åbne over for at prøve nogle aktiviteter. Heldigvis faldt vores event sammen med en festival i byen, så der var mange folk, der kom forbi, og som gerne ville lege eller snakke og høre lidt om Højskolerne. Så vi havde mange gode dialoger mellem legene.

Hvilke aktiviteter havde I?

Vi tog udgangspunkt i nogle enkle aktiviteter vi kendte og brugte dem til at skabe nogle møder mellem forskellige mennesker. Vi prøvede at ramme alle aldersgrupper med vores aktiviteter. Det var ret enkelt – vi lavede nogle kridtbaner og satte gang i to forskellige samarbejdsøvelser med et vippebræt og nogle snore og kegler. Derudover var der mulighed for, at man kunne lave sine egne jonglerbolde ud af balloner og mel. Det var fedt at mærke, at der faktisk ikke skulle mere til.

Det var fedt at mærke, at folk værdsatte, at vi var der.

Jens-Ole Poulsen, højskoleambassadør

Hvordan reagerede folk, der kom forbi?

Vi startede med at dele kage og balloner ud til alle der kom forbi. Det var for at vise en åbenhed, som vi synes repræsenterer højskolerne. Folk tog gerne imod og ville gerne lege med. Der var mange, der syntes det var sjovt og spændende, at vi kom. En dreng spurgte om det var noget, vi ville holde hver uge. På den måde var det fedt at mærke, at folk værdsatte, at vi var der. Jeg tror der har været mange mennesker forbi – måske 200-300 mennesker. De 50 muffins vi havde med røg i hvert fald på 20 minutter.

Hvordan skabte jeres aktiviteter fællesskab?

Nogle gange kom folk to og to, f.eks. mor og barn, men nogle af vores aktiviteter krævede fire deltagere, og det var med til at skabe en kontakt mellem folk og muligheden for at møde nogle, som de ikke kendte i forvejen. Det var mega fedt at opleve, at vores aktiviteter på den måde skabte møder på tværs. Det gjaldt både for børn og voksne. Og det lykkedes rigtig godt - jeg tror det var fordi vi skabte plads til folks indre legebarn.

Hvad var det bedste ved at være med til at holde jeres arrangement?

At se idéen, som vi fik for længe siden, blive til virkelighed. Vi blev overraskede over, at der var så mange som havde lyst til at lege med os. Man skal bare turde gå ud og sige ”hey, vil I være med?” og så bliver man taget godt imod. Det har givet mig rigtig meget gåpåmod. Vi overvejer at gentage aktiviteten i nogle andre byer næste sommer – og sprede leg og glæde.

Hvordan har det været at møde elever fra andre højskoler?

Det har været virkelig lærerigt. Jeg håber at det er noget man vil gøre noget mere af – også mens man er på højskolen. Der er jo så mange søde og dejlige mennesker på alle de andre højskoler. Vi har en masse forskellige kompetencer på tværs af skoler, og det var mega fedt at mærke, at vi kunne bruge det til noget.

Jeg tror højskoleånden repræsenterer noget, som danskerne savner.

Jens-Ole Poulsen, højskoleambassadør

Hvad er det højskoleånden kan ude i samfundet?

Jeg tror højskoleånden repræsenterer noget, som danskerne savner. Mange bruger medierne til at holde sig beskæftigede i stedet for at bruge hinanden. Højskolens aktiviteter, fx sang og leg, gør det muligt at være sammen og lege og blive udfordret af nogle anderledes aktiviteter, som ikke er på en skærm. Højskolerne skaber en legende tilgang til aktiviteterne – uanset om det er i forhold til at tegne, skrive, diskutere, synge, danse eller springe. Det tror jeg har en kæmpe værdi, som helt sikkert kan bruges uden for højskolens fire vægge.