Meningsfuldt møde

Udgivet 11-04-2019

Podcast om unge der lever med en sygdom

I efteråret 2018 opstod et samarbejde mellem Righospitalets Ungdomsmedicinsk videncenter og Grundtvigs Højskole. Det blev starten på et menneskeligt møde mellem unge, hvor højskoleeleverne interviewede og fotograferede en række unge fra Riget. Og det mundede ud i en flot udstilling i forhallen på Rigshospitalet med portrætter og podcasts.

Videnscentret på Riget havde jubilæum – 10 år – og ville derfor gerne have produceret en række podcasts om de unge, der er tilknyttet afdelingen. Ungdomsmedicinsk Videnscenter (UMV) arbejder for at forbedre forholdene for unge i alderen 12-24 år med kroniske og alvorlige sygdomme. Centeret er fristed for de unge.

"Jeg er også ung, selvom jeg er syg"

siger Josefine, 21 år i podcastserien

Underviser i podcast Louise Krage mener samarbejde har givet store erkendelser for holdet: "Det var en gave for højskoleeleverne at møde en flok unge, der på mange måder var ligesom dem selv, men på andre måder levede et andet ungdomsliv, fordi de levede med en sygdom, der gav dem forskellige begrænsninger." siger hun.

Hør fortællingerne i 6 podcast

En podcastserie, hvor radioelever fra Grundtvigs Højskole har interviewet unge, der lever med en sygdom. Musikken er skrevet og produceret af elever i faget ”Kreativ musik”.

Specielt møde mellem unge

Både de unge fra Riget og højskoleeleverne fik en stor oplevelse ud af mødet med hinanden og produktetet – de fotografiske portrætter og serien af podcasts – blev modtaget super godt.

Louise Krage, der er underviser i radio, var meget glad for samarbejdet:

”Det gav noget særligt til processen, at vi skulle producere til nogle andre end os selv. Det gav nogle benspænd men også et særligt boost, at vores podcasts og fotografier skulle udstilles og at kvaliteten skulle være i top.”

Louise Krage, der er underviser i radio på Grundtvigs Højskole

"Så vi håber meget på, at vi kan fortsætte samarbejdet med Riget og i hvert fald er jeg begyndt at tænke meget mere i at finde samarbejdspartnere til de projekter jeg arbejder med i mit radiofag på", fortsætter Louise.

Find den rigtige højskole

Søg efter den højskole, som passer til dig. Der er 70 at vælge imellem. Nogle har fokus på få fag. Andre er almene.

Prøv vores højskolesøgning