Unge kræver indflydelse på Europas fremtid

Udgivet 11-05-2019

Ungdomsøen er blevet indtaget af 200 engagerede unge fra hele Europa - herunder højskoleelever fra ti højskoler, som alle er en del af et historisk ungdomstopmøde, der skal motivere flere unge til at stemme og gøre krav på at blive hørt.

200 unge deltager i projektet "Young Europe is Voting". Her ses de i Hangaren på Middelgrundsfortet - også kendt som Ungdomsøen.

Brug for unge perspektiver i politik

Det er både paradoksalt og symbolsk, at det gamle militærfort, som oprindeligt blev opført med henblik på krigsførsel, i denne weekend huser en ungdomsgeneration, der kæmper for at udligne kløfterne mellem de europæiske lande og gerne rejser på tværs af kontinentet for at gøre det.

Ungdomsøen åbner først officielt til efteråret, men i dag summer den af liv i de mange gamle kanonstillinger og græsbeklædte kroge under de store helikopterplatforme.

Danielle, Storbritannien

Mens nogen arbejder på at skærpe det manifest, som de unge søndag eftermiddag skal præsentere for de danske spidskandidater til Europaparlamentsvalget, er andre i færd med at skabe kreative, musikalske og aktivistiske indslag, som skal være med til at understøtte deres budskaber.

"Problematikker, der vedrører og bekymrer os unge, er blevet negligeret for længe. Vi har brug for flere unge stemmer både lokalt og i EU, og det er vigtigt, at unge bliver involveret i politik med arrangementer som det her, der kan være med til at skabe en fælles identitet," siger Danielle fra Storbrittanien, der har arbejdet med temaet "Youth under pressure".

For trods sprog- og kulturforskelle, deler de mange af de samme bekymringer om Europas tilstand og håb om at kunne skabe forandring sammen:

"Selvom vi har været samlet fra mange forskellige EU-lande, har vores udfordringer og erfaringer været overraskende sammenlignelige. Vi har meget mere til fælles, end vi tror," påpeger Danielle.

En opfattelse, EU's konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, også delte i sin tale ved åbningen af topmødet:

Vi er alle meget forskellige, og det er Europas styrke. At vi, på trods af forskellige sprog, kultur og præferencer, er forenet i mangfoldighed. Når vi kan forene Europa efter 2. verdenskrig og den kolde krig, så kan vi alting.

Margrethe Vestager

Højskoler skaber rum for dialog

I ugen op til topmødet, har 10 højskoler dannet rammen om mødet mellem højskoleleverne og de 100 europæiske gæster, som er blevet indviet i højskolelivet med alt, hvad det indebærer af undervisning, morgensamlinger og socialt samvær.

Fællesskabet og de personlige relationer, som højskolerne er garant for, har været kardinalpunkt for at skabe et tillidsfuldt rum, hvor de unge har kunne dele både personlige historier, uenigheder og store frustrationer omkring den veden, vi lever i.

På blot en lille uge har de europæiske gæster fået højskolen helt ind under huden, og energien på Ungdomsøen vidner om et stærkt sammenhold, gåpåmod og demokratisk engagement.

Her mærker man ikke politikerlede eller ligegyldighed, men en erkendelse af, at de udfordringer, vi står overfor, er et fælles ansvar, som de kan og vil være med til at løfte.

Fra Ungdomsøen til Bruxelles

Med store emner som fx klima, integration, kultur og identitet har deltagerne skulle finde hinanden og sammen formulere et fælles manifest for Europa i fremtiden.

Manifestet er døbt Ungdomsøen Manifesto og består af 10 call-to-actions, som de unge vil forholde de danske politikere og senere bringe videre til Bruxelles.

Se manifestet her

Ambitionerne er tårnhøje, men konkurrencekommissæren er klar til matche det høje ambitionsniveau:

"Vores forventninger til jer er højere end noget punkt i Danmark. Vores forventninger er på Mt. Everest," siger Margrethe Vestager og opfordrer de unge til fortsat at udvide det netværk, som de har startet her på topmødet:

"I behøver ikke at vide alt, men I skal turde dele jeres bekymringer og idéer om, hvor vi skal hen, og nu har I et rum, hvor I kan drøfte, hvordan man så handler på dem."

Højskolerne har i samarbejde med Nyt Europa skabt et projekt, som kan blive første skridt i en længere forandringsproces, hvis det politiske Danmark og EU er vilige til at lytte til de unge og tage deres opråb alvorligt.

Om Young Europe is Voting

I forbindelse med det kommende valg til Europa-Parlamentet, har FFD i samarbejde med 10 højskoler og Nyt Europa arrangeret et ungdomstopmøde for 200 unge på Ungdomsøen uden for København.

Målet er at åbne politikeres og den bredere offentligheds øjne for de udfordringer og løsninger, der fylder hos unge på tværs af grænserne i EU.

De 100 europæiske unge har været indkvarteret på 10 højskoler i 4 dage og sammen med 100 højskoleelever debatteret 5 overordnede temaer, som berører unge på tværs af Europa.

Læs mere på yeiv.eu

Følgende højskoler deltager i projektet:

• Grundtvigs Højskole
  • Egmont Højskole
  • Krogerup Højskole
  • Gymnastikhøjskolen i Ollerup
  • Vrå Højskole
  • International People's College (IPC)
  • Idrætshøjskolen Århus
  • Uldum Højskole