Jubilæumsfest - besøg en højskole på jubilæumsdagen

Udgivet 21-10-2019

Den 7. november er det 175 år siden den første højskole blev oprettet og det fejres på 48 højskoler. Kom til jubilæumsfest på en højskole nær dig.

Kom forbi en højskole nær dig den 7. november

På højskolerne har dannelse og uddannelse gået hånd i hånd og medvirket til at oplive og oplyse, så vi i dag har et af de mest sammenhængende og oplyste samfund i verden. Der er i dag 70 højskoler i Danmark.

Vi markerer jubilæet landet over. Ikke blot ved at se tilbage og fejre fordums bedrifter, men ved at invitere ind til en samtale om, hvordan vi fortsat kan medvirke til at præge udviklingen af det danske samfund.

Vi håber, at mange vil komme forbi en af de højskoler, som inviterer til debat, sang, optræden og fest.

Se hvor du kan være med til at fejre jubilæet

Den første højskole i verden

Den 7. november 1844 åbnede den første danske højskole i Rødding og lagde dermed grunden til en bevægelse og en skoleform, som har haft afgørende betydning for udviklingen af det danske samfund.

Rødding Højskole, der blev oprettet i november 1844, regnes som den første højskole. Ikke bare i Danmark, men i verden.

Jubilæumsfilm om højskolelivet i dag

I anledning af højskolernes 175-års jubilæum i 2019 – fik FFD produceret en film, som læner sig ind i en lang tradition med højskolefilm, som viser et danmarksbillede og et portræt af en generation af højskoleelever.

Se jubilæumfilmen