Juryen har talt: Her er de tre vinderplakater

Udgivet 02-10-2019

Det blev Malte Østergaard, elev på Den Skandinaviske Designhøjskole, som løb med førstepræmien i Højskolernes elevkonkurrence om at skabe en plakat i anledning af Højskolernes 175-års jubilæum i 2019.

Højskoleelevkonkurrence - jubilæumsplakater 2019

27 plakater

Højskoleelever fra Silkeborg Højskole, Hadsten Højskole, Oasehøjskolen, Rødding HøjskoleDen Skandinaviske Designhøjskole og Seniorhøjskolen Nørre Nissum deltog i konkurrencen om at skabe en plakat, der markerer højskolernes 175-års jubilæum her i 2019. Der indkom 27 forslag på jubilæumsplakater.

Førstepæmien på 10.000 kr. (til højskolens elever) gik til Malte Østergaard, højskoleelev på Den Skandinaviske Designhøjskole. Juryens begrundelse var blant andet at:

Plakaten er designmæssigt helt i skabet - lidt i stil med nogle af Jesper Christiansens tidligere værker. Plakaten har en stram komposition, den er visuelt lækker og indholder en god farvekomposition og kontraster. Man får lyst til at gå på opdagelse i universet. Den fortæller om højskoleliv, uden at det er påtaget.

Skriver juryen om vinderplakaten

Malte fortæller, at "plakaten skulle sprede et glædeligt budskab, skabe blikfang og fremvise mine venners og min oplevelse af højskolelivet. Plakaten var især sjov at lave, da jeg skulle finde på forskellige aktiviteter figurerne skulle lave. Farverne på typografien er valgt, fordi de skal repræsentere det danske flag, som vi jo flager med, når vi har fødselsdag, men også, da farverne minder om Højskolernes eget logo. Rød og blå er valgt, da det forstærker 3D effekten, bogstaverne har."

Andenpræmiem gik til Klara Kaye Søborg, som også er højskoleelev på Den Skandinaviske Designhøjskole. Her kunne juryen godt lide teksten ”Frækhed under ansvar”, som går igen i plakatens univers:

Den larmer og er fræk. Man bliver nysgerrig på, hvem der er med. Den spiller på historie, frihed, frigørelse og samvær. Kollagen er med frække farver og kontraster. I nærmest Andy Warhol stil i forhold til brug af farver, streg og grafik.

Skriver juryen om 2. pladsen

Tredjepræmie gik til Thora Engell-Kofoed, som er højskoleelev på Oasehøjskolen. Juryen sagde bl.a.:

Skøn plakatkunst, som har lyst til at hænge op i sit hjem. Nærmest Picasso formsprog. Flot komposition og gode komplementærfarver – og super god integration af tekst og illustration. Den hænger godt sammen.

Skriver juryen om 3. pladsen

Plakaterne kan bestilles gratis så længe lager haves på webshop.hojskolerne.dk

Juryens bestod af:

Niels Glahn, generalsekretær, Højskolernes Hus