HØJSKOLE HACK: Lav dit eget pinhole kamera

Udgivet 18-12-2020

Joachim Adrian underviser i fotografi på Grundtvigs Højskole og han giver dig et hack til hvordan du laver verden mest enkle kamera - et pinhole kamera.

Du får alle ingredienser til at lave kameraet og fremkalde billedet.
Opskrift på fotografering med pinhole kamera:

1. Vælg et kontrastfyldt motiv. F.eks et mørkt træ mod hvid himmel. Bemærk at det er et vidvinkelkamera (fisheye). D.v.s. kameraet skal tæt på motivet.
2. Stil kameraet så det kan stå helt stille under fotograferingen. Den mindste bevægelse og det bliver mislykket.
3. Åben for lukkeren.
4. Tid for fotografering (lukketiden):
Udenfor i sol: åben i 2-4 minutter. Udenfor i overskyet: åben i 4-8 minutter. Indenfor i vindueslys: Åben 8-12 i minutter. Indenfor i kunstlys: Åben i 12-30 minutter
5. Luk for lukkeren.

(PS. Når billedet er fremkaldt, er det et negativ. D.v.s. hvid bliver sort, og sort bliver hvid. Det kan se ret fedt ud, men du kan gøre billedet positivt ved at affotografere det med f.eks en telefon og så vælge "invert / inverter". Alternativt kan man købe positivt sort / hvid fotopapir. Det er bare lidt dyrere..)

Rigtig mange højskoler underviser i fotografi og fotojournalistik:

Tjek listen over højskoler med foto

Se flere Højskole Hack

Hent flere