Gro grønt uden gift

Udgivet 19-01-2021

Vidste du, at du kan vinde kampen mod dræbersneglene med kaffegrums som våben? Her får du et simpelt, giftfrit tip til at få dine bede for dig selv.

Kaffegrums i høj(skole)bedet

Kaffegrums virker afskrækkende på snegle og myrer

Per Holst Hansen, Køkken - og serviceleder på Struer højskole

Højskoler og kaffe hænger uløseligt sammen, men hvordan får man det store kaffeforbrug til at være bæredygtigt? Flere højskoler har forsøgt at dyrke østershatte i kaffegrums, men det kræver tålmodighed og pasning. Den nemmeste vej til en bæredygtig anvendelse af kaffegrums er måske i virkeligheden den mest direkte. Det har de erfaret på Struer Højskole.

Ved siden af højskolens kaffemaskiner, står en beholder, hvor kaffegrumset tømmes i efter brygning. Når beholderen er fuld, drysses indholdet direkte ud over skolens blomster- og urtebede.

”Vi ønsker at undgå kemikalier i vores bede”, siger Per Holst Hansen, der er køkken- og serviceleder på Struer Højskole.

Kaffegrums er vejen til et sneglefrit bed

"Kaffegrums virker afskrækkende på snegle og myrer. Spanden med kaffegrums lugter ikke. Dels hældes grumset over med kogende vand og er derfor desinficeret, og dels tømmer vi spanden et par gange om ugen,” siger Per Holst Hansen, der ser dette tiltag som en helt naturlig del af Struer Højskoles bæredygtighedstiltag, der også dækker over regnvandsopsamling og omlægning af udearealer til fri natur.

Kaffegrums indeholder koffein, der er giftigt for snegle og flere insektarter. Ved at fordele et tyndt lag på overfladen af jorden, kan man holde sine bede sneglefrie.

Samtidig har det et højt nærringsindhold, så med store mængder kan man blande grumset med klippet plænegræs og på den måde udvikle en fin kompostjord. Og der kommer hurtigt meget grums, når man er en højskole med 150 kursister og aktivitet.

Få flere grønne tips på højskolerne.dk/grønhøjskole