Lav din egen bivoks-wrap

Udgivet 18-05-2021

Du har nok set det i butikkerne eller hos en ven: Sølvpapirets miljøvenlige efterfølger, der er lavet af bivoks. I fem simple trin kan du lave det selv.

Alternativer til forbrugssamfundet

Har du mod på at blive mere selvforsynende på hjemmefronten, er det ikke kun i køkkenhaven, du kan sætte ind. Mange af de produkter, vi bruger i hverdagen kan laves med ganske få ingredienser og uden uønsket kemi.

Det kan være både sjovt og frisættende at opleve at man ikke behøver bruge en masse penge på dyre produkter, når man kan lave dem selv.

Jeppe Graugaard, højskolelærer

Jeppe Graugaard underviser i faget Kloden Kalder på Ry Højskole. Her undersøger han sammen med eleverne, hvad der sker med naturen i et globalt perspektiv og hvilke alternativer, der findes til forbrugssamfundet.

Som en del af det at bevæge sig væk fra forbrugssamfundet, arbejder de med forskellige gør-det-selv-teknikker, der gør det muligt at lave forskellige dagligdagsprodukter fra bunden: Sæbe, deodorant m.m.

"Ved fx at lave sin egen læbepomade, deodorant eller bivoks-wrap finder man ud af, hvor let det kan være, at erstatte mange af de produkter vi bruger dagligt, som et industrielt producerede, og som ofte indeholder usund kemi eller efterlader et stort aftryk på naturen. Det kan være både sjovt og frisættende at opleve, at man ikke behøver bruge en masse penge på dyre produkter, når man kan lave dem selv."

Når vi begynder at forstå sammenhængende mellem vores forbrug og det aftryk vi sætter på naturen, får vi samtidig et handlerum til at leve anderledes.

Jeppe Graugaard, højskolelærer

For Jeppe handler undervisningen ikke kun om processen i at lave tingene fra bunden - det handler lige så meget om at bidrage til elevernes natursyn og give dem et nyt handlerum:

"Vi går ikke rundt med et bevidst ønske om at skade naturen eller kloden. Det sker, fordi vi ikke kender konsekvenserne af vores livsstil og samfundsorden. Når vi begynder at forstå sammenhængene mellem vores forbrug og det aftryk, vi sætter på naturen, får vi samtidig et handlerum til at leve anderledes. Ved at nære forståelsen af, og kærligheden til, naturen, kan vi begynde at afstemme vores liv med naturens orden og livets fællesskab."

Læs mere om faget på Klodenkalder.com.

Læpepomade, deo og bivokswraps

Herunder kan du hente detaljerede opskrifter på både læbepomade, deodorant og bivoks-wraps.

Se opskrifter