Ny podcast med Jesper Theilgaard udgivet i samarbejde med Politiken

Udgivet 21-05-2021

Selvom det efterhånden er 45 år siden, at Jesper Theilgaard startede på Ryslinge Højskole, tænker han ofte tilbage på sin højskoletid og filosoferer over dens betydning for hans videre færd som vejrvært og klimaaktivist.

esper Theilgaard: »At gå på højskole var som en tsunami«  Mads Elsøe og Sarinja Svendsen (foto) og Emil Nørlund (Journalist)
Fotograf: Sarinja Svendsen

Læs også artiklen på Politiken.dk

At gå på højskole var som en tsunami

"De fire-en-halv måned, jeg gik her, var en transformation, som jeg mange gange tænker tilbage på. Hvad var der sket, og hvad var jeg blevet til, hvis jeg ikke havde været på højskole?", spørger Jesper Theilgaard sig selv i podcasten Højskolen Revisited, hvor han genbesøger Ryslinge Højskole.

Det var bestemt ikke den samme 18-årige Jesper Theilgaard, som ankom til højskolen i januar 1975 og forlod den igen i juni samme år.

"Jeg ankom med et fuldstændig åbent sind, og ville sådan set bare suge til mig af ny viden. Anderledes viden. Anderledes måde at diskutere på og tænke på", fortæller Jesper Theilgaard og tilføjer:

Når jeg ser tilbage på før og efter, var min forandring virkelig monumental.

Fra vejrvært til klimaaktivist

I 28 år var Jesper Theilgaard meteorolog og folkekær vejrvært på Danmarks Radio. Men for fire år siden gik han solo som selvstændig klimaformidler med en mission om at gøre danskerne mere vidende om klimaet.

I dag foregår en god del af Jesper Theilgaards klimaformidling på højskoler rundt om i landet, og han ser højskolerne som et oplagt sted for de yngre generationer at bygge oven på den grundlæggende klimaviden, de allerede besidder.

"Det er jo alfa og omega, at de unge får viden om tingenes tilstand, og hvad de selv kan gøre", siger Jesper Theilgaard og fortsætter:

Jeg har meget stor forståelse for, at de unge kan være en hjørnesten for den positive udvikling, som verden skal i gang med - og er i gang med.

Lyt til podcasten Højskolen Revisited og hør, hvordan kimen til Jesper Theilgaards formidlingsevner blev lagt på højskolen, og hvordan han stod som vejrvært og præsenterede varmt vejr for solhungrende danskere vel vidende, at højere temperaturer også var et faresignal.

Lyt på iTunes

Lyt på Spotify

Lyt i Politikens Podcast App

Fik du hørt de andre podcast i serien?

Find dem her eller på Politiken.dk