Hvad koster det at gå på højskole?

Prisen for et højskolekursus inkluderer både undervisning, kost og logi. Ugeprisen varierer fra højskole til højskole og efter kursustype. Find prisen hos den enkelte højskole.

Pris for lange kurser (2-10 måneder)

Det koster i gennemsnit 1.700 kr. om ugen at gå på højskole. Prisen varierer fra ca. 1.200 kr. til 2.500 kr. om ugen - det kan være afhængigt af fx fagudbud, materialer, værelsestype, studierejse m.m. Tjek prisen hos den enkelte skole.

Pris for korte kurser (1-2 uger)

Det koster ca. 5.000 kr. at tage på et 1-uges kursus på en højskole, og ca. 6.800 kr. for 2-ugers kurser - men der kan være stor variation efter kursustype og årstid. Tjek prisen hos den enkelte skole.

Se en liste over alle højskolerne

Staten støtter højskoleophold

Den danske stat mener, at højskoleophold er en rigtig god ide. Derfor støtter staten dit lange højskoleophold med ca. to tredjedele. Du får altså meget mere for pengene end du selv betaler. Staten støtter hovedsageligt de lange højskoleophold, hvorfor ugeprisen også er lavere på de lange ophold.

Prisen inkluderer

Ugeprisen på et højskoleophold inkluderer

• Kost
  • Logi
  • Undervisning

Mens du går på højskolen, har du kun brug for lommepenge og penge til at dække evt. transport. Resten af dine behov dækker skolen  – og de allerfleste synes, at maden er rigtig lækker på de danske højskoler.

Prisen varierer

Prisen på et kursus, hvad enten det er kort eller langt, varierer fra skole til skole.

Prisen kan desuden være afhængig af:

• Hvilke fag du vælger og dermed materialer, der skal bruges.
  • Rejsemål for studietur eller længere rejser.
  • Om du vil bo på et dobbelt- eller enkeltværelse.

Tilskud

Der er i nogle tilfælde mulighed for at få nedsat egenbetalingen på et højskoleophold, få forskellige tilskud eller søge stipendier.

Læs om tilskud- og stipendiemulighederne for korte og lange kurser

Andre udgifter

Du skal altid selv betale transporten til og fra højskolen.

Gavekort

Vil du glæde nogen med et højskoleophold eller et tilskud?

Køb et gavekort

Find højskolekursus

Find et højskoleophold, der passer til dig. Vælg mellem 75 højskoler og over 200 fag.

Søg kurser