Studerende under uddannelse

Er du studietræt og har brug for en pause fra studiet? Som studerende på en videregående uddannelse, har du mulighed for at tage på højskole. Vi kalder det et pitstop.

Pitstop: Kvalificeret pusterum fra studiet

Selvom du er godt i gang med din videregående uddannelse, kan du stadig få brug for at bremse op og tænke dig om. Årsagerne kan være vidt forskellige, måske…

• er du blevet studietræt?
  • trænger du til ny inspiration eller til at bruge tid på en interesse?
  • er du kommet i klemme i fremdriftsreformen?
  • trives du ikke i studiemiljøet?
  • er du kommet i tvivl om dit studievalg og har brug for at afprøve andre sider af dig selv?
  • er eksamens- og læsepresset p.t. blevet lidt for stort?
  • føler du dig presset, ensom eller angst for ikke at slå til?

Du er ikke den eneste. Der er rigtig mange studerende, der undervejs i studiet får brug for et kvalificeret pusterum. Det tilbyder landets folkehøjskoler. Og der er mere end 200 fag at vælge imellem og et stort socialt netværk, fordi du er på skolen hele døgnet.

Lysten driver værket

På højskolerne er det lysten, der driver værket. Og måske er et ophold med fokus på fællesskab, nye udfordringer og fagligt samvær netop den saltvandsindsprøjtning, du har brug for, for at kunne vende tilbage til bøgerne - afklaret og med ny energi.

Kontakt den enkelte højskole for at høre, om de tilbyder en pitstop-ordning.

Reduceret pris til studerende

De fleste højskoler tilbyder at reducere egenbetalingen for studerende, som har brug for et pitstop i uddannelsen. Kontakt de enkelte højskoler, hvis du ønsker at vide mere. Her kan du læse om normal pris på et langt kursus.

Find ud af mere om højskoleophold

Hvor i Danmark kan man komme på højskole, og hvor lang tid varer et højskoleophold almindeligvis?

Følg linkene og bliv klogere på dine muligheder.

Hvad er et langt højskoleophold?

Hvor ligger højskolerne?

Kan jeg bruge et højskoleophold som uddannelsesforberedelse?

Typiske spørgsmål og svar