Thomas Buttenschön

Hvad drømte du om at blive, inden du tog på højskole?

Egentlig drømte jeg om at blive "den vildeste bassist", og jeg valgte højskolen for at spille en masse musik og finde ud af, om jeg skulle prøve at gøre musikken til min levevej.

Fik højskoleopholdet dig til at ændre planerne?

Ja - bassen blev skiftet ud med en kuglepen og en guitar. På højskolen fandt jeg ud af, at det jo ikke er ligegyldigt, hvad man synger om. En sang, hvor man bare synger "I love you, I miss you", er jo ret ligegyldig. Jeg begyndte at lytte mere til lyrikken og blev rykket over på sangskriverlinjen.

Hvad betød højskoleopholdet for dig?

Først og fremmest fik jeg et indblik i, hvor forskellige vi er som mennesker. Selv om Danmark er et lille land, opdagede jeg, at der er en mangfoldighed, jeg ikke havde drømt om. På højskolen fik jeg lejlighed til at være sammen med mennesker, som jeg ellers ikke ville være kommet i kontakt med.

Jeg lærte at lytte - ikke bare til musikken, men også til andre. At række hånden op og sige frem, hvis man har noget at sige. Jeg lærte, at alt hvad man foretager sig, har konsekvenser. Fx kunne den, der brændte de andre musikere af pga. tømmermænd, få svært ved at finde nogen at spille sammen med. Omvendt lærte jeg også, at det er i orden at træde forkert og blive forelsket og ulykkelig.

Hvad var det bedste ved opholdet?

Ud over at jeg fandt en sød kæreste, så er det nok intensiteten, der står klarest. Alt hvad man gjorde - om det så var at spille musik eller male - var med en enorm intensitet og det samme med venskaberne.

Hvorfor vil du anbefale andre at tage på højskole?

Jeg synes, at højskolen er vigtig for at skabe kontrast i forhold til det, politikerne vil have de unge til. Det handler ikke kun om at skynde sig gennem uddannelsen og hele det show med at få point for at springe over nogle sabbatår. Måske er det klogt og smart at skynde sig ind og læse. Men jeg tænker, at det er endnu klogere og smartere at tage sig tid til at finde sine ben først.

Hvad er en højskole?

Hvis du ikke helt har styr på hvad der gør en højskole til en højskole, så har vi et svar.

Få svar: hvad er en højskole

Find højskolekursus

Find et højskoleophold, der passer til dig. Vælg mellem 75 højskoler og over 200 fag.

Søg kurser