Færøernes Folkehøjskole

Færøernes Folkehøjskole er den ældste Højskole på øerne og ligger midt i Tórshavn, Færøernes hovedstad. Vi tilbyder et langt kursus, aug - jan, et kortere kursus, marts - maj, og weekendkurser. Vores profil er billed-og scenekunst og færøsk kultur og sprog. Dertil kommer udflugter ud i den smukke natur og besøg i lokalsamfundet.

Om skolen

På de længere kurser har vi følgende fag:

Scenekunst, hvor fokus ligger på procesarbejde - stemme, nærvær, kropsbevidsthed og selvtillid. Det du lærer kan bruges til at søge ind på uddannelser, men også til at bli' bedre til at klare mundtlige eksamier, at holde tale, at klare dig politiskt etc.

Billedkunst, hvor fokus ligger bredt. I lærer grundteknikker i tegning, maling, keramik og laver større fælles projekter i kraft af støbning eller installationer.

Kultur & miljø; hvor vi diskuterer kulturbegrebet, vender og drejer alt det vi tager for giver, tager på nogle længere udflugter rundt omkring øerne, og besøger lokale institutioner, arbejdspladser og kunstnere.

Skolen udbyder mange korte kurser igennem året. De kortere weekendkurser bliver annonceret hvert år i desember på haskulin.fo

Vores kernefag

Dans
Forberedelse til Scenekunstuddannelser
Skuespil
Forberedelse til Kunst/kreative uddannelser
Maleri
Tegning
Natur og Miljø
Samfund

Fag og emner

Forårskurster løber fra 4. marts til 31. maj 2024

Efterårskurset er fra 16. august 2024 til 19. januar 2025

Tilmelding foregår på haskulin.fo

Weekendkurser annonceres hvert år i desember på haskulin.fo

Adresse:

Háskúlavegur 14,100 Tórshavn,Færøerne

Tel: +298 311743 (hverdage kl 10 - 14)

email: haskulin@haskulin.fo

www.haskulin.fo

Praktiske informationer

Flyverejser til Færøerne finder du på atlantic.fo. Lufthavnen er en time fra Højskolen. Der er flere turer om dagen, og det er en god idé at bestille biletten i god tid.

Du kan også sejle, https://www.smyrilline.dk/. Skibet sejler en gang om ugen.

Kataloger

Hent højskolens kataloger

Katalog lange kurser

Katalog korte kurser

Skoletype

Bred almen højskole

Priser

Skolen er lille, vi tager imod max 25 elever på vores kurser. Der er stadig plads på alle kurser.

Elever der ikke har bopæl på Færøerne skal være myndige ved skolestart.

Værelserne or dobbeltværelser.

Information om elevpladser

Elevpladser: 25

Ledige pladser

Rejser

Prisen for forårs- og efterårskurset er 3950 DKK

Weekendkurset koster 1800 kr (inkl. måltider, materialer og overnatning), hvis du er over 24. Hvis du 24 år eller yngre, er prisen 1100 kr.

Kontakt højskolen

Færøernes Folkehøjskole