Fascineret af glas

Udgivet 28-03-2019

Silas er fascineret af glas og tog på højskole for nørde mere og lære teknikker til at forme og puste glas. Der meget, der går i stykker, men så må man tage det som en oplevelse. Efter højskolen søger han ind på Maskinmesterskolen.

Silas valgte at tage på højskole for at lære at arbejde med glas og glaspusteri

Søgte kurser i glas

20-årige Silas Engelund Pedersen havde brug for et sabbatår,  inden han skulle læse videre. Silas er fascineret af glas og derfor tog han på Engelsholm Højskole og hvor glas og glaspusteri er en del af linjefaget FormLab

”Det er helt specielt at få lov til at dykke ned i materialet glas. Det kan man jo ikke lige lave derhjemme, og man finder ikke det fag ret mange andre steder. Og så er det lidt sejt at kunne stå med et vinglas i hånden og sige, at ”det har jeg lavet selv”,

Silas

Find kurser i glas på lange højskoleophold

Højskolen handler om at eksperimentere

En af de ting, Silas har lært i løbet af det halve år på Engelsholm, er at prøve sig frem:

-”Det er det, højskolen handler om: At eksperimentere. Der meget, der går i stykker, men så må man tage det som en oplevelse og lære af det. Udgangspunktet er: Hvis du kan tænke det, kan du lave det. Det kan jeg rigtig godt lide ved materialet”, fortæller Silas.

Krævende teknikker

Ud over at blæse glas, har eleverne på FormLab også fået en masse teknikker med sig. En af dem er Graal, hvor man arbejder med motiver i glasset. Man arbejder på glasset både mens det er koldt og mens, det er varmt. Egentligt er det en meget basal teknik, men glasset er tungt, og så skal man have styr på processerne for at få de fine motiver frem i værkerne.

Det er hård arbejde at puste glas

Grønlandske motiver på glaskunsten

Silas har grønlandske rødder, og derfor har han valgt grønlandske motiver som tema i mange af sine glasskulpturer i Graal teknik. Teknikken har underviseren i glasværkstedet, Amalie Larsen, med sig fra Kunstakademiet. Og eleverne kan lide at blive udfordret:

”Fordi vi har en så fantastisk og engageret underviser i Amalie Larsen, har vi lært så meget det sidste halve år. Det er inspirerende at have en lærer, som kun er interesseret i, at vi lærer så meget, som muligt i den tid, vi er her", siger Silas.

”Det har været sjovt at være her og lære forskellige teknikker, nyt materiale og en helt anden verden at kende”, slutter Silas, som fremover skal arbejde med noget helt andet end glas. Han overvejer nemlig at søge ind på Maskinmesterskolen.

Artiklen er oprindelig skrevet af Ann Hedahl, Engelsholm højskole.

Find højskolekursus

Find et højskoleophold, der passer til dig. Vælg mellem 75 højskoler og over 200 fag.

Søg kurser