Højskoler skaber ny naturskøn vandrerute med fortællinger undervejs

Udgivet 26-02-2021

Lange gåture er noget af det, vi bedst har kunnet samle os om i det forgangne år. Nu er tre højskoler gået sammen om at lave en oplevelsesrute, der giver de mange nedlagte kilometer endnu mere værdi.

Bevæbnet med smartphone og vandresko kan man nu krydre sine gåture i det østjyske landskab med 12 interaktive poster fordelt med maksimalt 10.000 skridt mellem hver. Sammen danner posterne den 46 kilometer lange Højskolerute, der er et samarbejde mellem Idrætshøjskolen Aarhus, Rude Strand Højskole og Odder Højskole.

Den nye rute skal, ifølge initiativtager Søren Sinnbeck fra Idrætshøjskolen Aarhus, være med til at få østjyderne til at se på omgivelserne - og sig selv - med nye øjne:

Udover at nyde den skønne rute mellem højskolerne, byder vores poster blandt andet på skæve videofortællinger om stederne, små refleksionsopgaver, som man kan diskutere med dem, man går med, og musik fra Højskolesangbogen. På den måde er vores håb, at man ender med at blive lidt klogere på sig selv, sine medmennesker og vores smukke Østjylland.

Søren Sinnbeck, lærer på Idrætshøjskolen Aarhus.

Se kort over Højskoleruten

Højskole for alle

På posterne, der blandt andet står i Riis Skov, Mindeparken og ved DOKK1, finder man QR-koder, som man kan skanne med sit mobilkamera. Herefter vil en højskoleansat tone frem på skærmen og fortælle en historie om det sted, man står.

Her bliver man klogere på natur, kultur og historie og får på den måde også en smagsprøve på, hvad højskolerne blandt andet kan.

Den nye virkelighed med COVID-19 har givet os blod på tanden i forhold til at opleve vores omgivelser til fods, og på denne måde får de vandrende ”et skud højskole” med på turen,

siger lærer Søren Sinnbeck

Læs også: Vi bringer højskoleånden ud, mens højskolerne er lukket ned

Blot en begyndelse

Fælles for alle etaperne på Højskoleruten er, at de starter og slutter ved en af landets højskoler. Og med omkring 70 højskoler rundt i Danmark, ser forstander på Idrætshøjskolen Aarhus Henrik Løvschall et stort potentiale i at udvide ruten til resten af landet:

Vi ved, at flere højskoler gerne vil være med på ruten, og vi er allerede i gang med de næste etaper, så vores håb er da, at vi til sidst får forbundet langt størstedelen af alle Danmarks højskoler med ruter på tværs af landet. ”Højskoledanmark” har så meget at byde på, og Højskoleruten er helt sikkert relevant for alle, der har lyst til at komme ud og opleve Danmark,

siger Henrik Løvschall.

Højskoleruten er blot ét af de mange initiativer, højskolerne deler med hele Danmark, mens samfundet er lukket ned. Du kan deltage i online arrangementer, foredrag, lytte til podcast og meget mere på hojskolerne.dk/hojskoleforheledanmark.

Se også: HøjskoleÅnd: Ny onlineserie i 10 afnit