5 tips til at tomle

Udgivet 10-05-2021

Foruden at reducere biler på vejene, kan der komme mange spændende møder og samtaler ud af at tomle. Her får du 5 gode råd til rejsen.

Den gode tomletur

Johannes Schønau, højskolelærer på Egmont Højskolen

Højskolelærer på Egmont Højskolen, Johannes Schønau, har fået mange gode oplevelser med at tomle og opfordrer også sine elever til at bruge det som transportform:

"Det at tomle giver simpelthen bare god mening. Det er gratis, det er ofte hurtigere end offentlig transport, det er godt for klimaet og miljøet, og så er det nemt. Men vigtigst er måske alle de ukendte møder med andre mennesker, der ligger og venter på landevejene. I de år jeg tomlede meget, har jeg både været krisepsykolog, mekaniker, ægteskabsrådgiver, fan, elev, provokeret, fascineret og meget, meget mere."

Herunder får du hans fem gode råd til at komme i gang med at tomle:

1. Lav et skilt

Det vigtigste, når du tomler, er et tydeligt skilt med en din slutdestination på. Det kan være fristende at sige ja til et lift, som kan tage dig med noget af vejen, men du risikerer at ende et sted, hvor det er svært at finde et nyt lift, som kan tage dig det sidste stykke. Vent derfor hellere lidt længere på det rigtige lift.

2. Find et godt sted

Stil dig et oplagt sted, hvor det er nemt at holde ind, og hvor du formoder, at de andre trafikanter skal i dne rigtige retning. Det kan være i et kryds, ved en afkørsel, et færgeleje eller lignende.

3. Smil

Folk vil gerne se, hvem det er, de samler op. Så hvis du bærer solbriller, hætte eller lignende, kan det være utryghedsskabende. Se i stedet imødekommende, rar og ren ud.

4. Vær ikke for mange

Det giver sig selv, men det kan virke overvældende at skulle samle en helt gruppe op. Det er bedst bare at være et par stykker eller på egen hånd. Det øger chancerne for at blive samlet op.

5. God tur

Sluk telefonen og benyt lejligheden til at tale med de andre i bilen. Og husk... det er altid i orden at sige nej tak til et lift, hvis man ikke føler dig tryg.

Mere end et lift

Vigtigst er måske alle de ukendte møder med andre mennesker, der ligger og venter på landevejene. I de år jeg tomlede meget, har jeg både været krisepsykolog, mekaniker, ægteskabsrådgiver, fan, elev, provokeret, fascineret og meget, meget mere.

Johannes Schønau, højskolelærer

Det at tomle er ikke kun en god og billig måde at rejse på - det kan også være en oplevelse i sig selv. På Egmont Højskolen er eleverne indimellem blevet udfordret til at skulle tomle fra a-b. Ikke for at spare penge, men for at få en anderledes oplevelse og nogle uforudsete møder:

"En samtale med et fremmed menneske, løber bedst, hvis man ikke er tvunget til øjenkontakt. Man ved, når man tomler, at man er ved at stige ind i bilen til et kort møde, og at du og chaufføren sikkert aldrig vil møde hinanden igen. Ordene bliver mere umiddelbare, facaden er ikke så nødvendig, og inden du får set dig om, har I givet noget af jer selv, der aldrig var kommet frem under andre samtaleformer."